Udviklingsprojekter, forskning og analyse af idrætsundervisning og idræt har gennem tiden resulteret i forskellige modeller og perspektiver på praksis. Disse modeller kan være et nyttigt redskab, når du/I planlægger idrætsundervisningen, men det kan også være et redskab til brug i selve idrætsundervisningen.
Læs og hent modellerne i dette hæfte.
Hæftet er langt fra dækkende for de perspektiver og modeller, der i tidens løb er udviklet i idrætten, og indholdet og strukturen af de valgte modeller kan helt sikkert diskuteres og forbedres.
De udvalgte modeller spænder lige fra modeller, som kan benyttes i den overordnede planlægning af undervisningen, over modeller, der bevæger sig i dybden i de enkelte idrætslige områder. Modellerne skal på en nem måde hjælpe os med at huske de elementer og mangfoldighed, der er i idrætten – og som også bør afspejles i idrætsundervisningen.
Enkelte af modellerne er også udgivet i plakatform så de kan anvendes direkte i idrætsundervisningen og i samarbejde med eleverne.