Fodbold som understøttende undervisning?

I juni 2016 kom rapporten fra Danmarks Evalueringsinstitut, EVA omkring brug af understøttende undervisning i skolen. Rapporten viste, at…

Næsten halvdelen af folkeskolerne har ikke et klart fokus med den understøttende undervisning, viser en ny undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut (Eva). “Det er vigtigt, at den har en relation til skolernes øvrige arbejde med god undervisning og læring. Uden koblingen er det svært for både elever og lærere at se meningen med understøttende undervisning”, siger leder af grundskoleområdet på Eva Lise Tingleff Nielsen

Dansk Boldspil-Union, DBU har ligesom mange andre idrætsforbund allerede givet deres bud på, hvorledes idrætten kan anvendes i forbindelse med den understøttende undervisning, således at denne både får retning, mening, indhold og mål.

Se DBU’s bud her og hent inspiration til læringsmål i dansk, matematik, natur og teknik, sundhed, fysik, geografi.


FAKTA – UNDERSTØTTENDE UNDERVISNING (fra Folkeskolen.dk)

Med folkeskolereformen kom det nye begreb “understøttende undervisning” til verden. Det startede som “aktivitetstid”, men blev ændret under forhandlingerne. Den understøttende undervisning skal supplere og understøtte undervisningen i fagene. Den er ikke omfattet af holddannelses-reglerne, hvilket betyder, at eleverne ubegrænset kan blandes på tværs af klasser og alder, og den understøttende undervisning kan varetages af lærere, pædagoger og personale med andre relevante kvalifikationer.

Der er ikke bestemte faglige mål i den understøttende undervisning, og heller ingen faste definitioner af det. Meningen er, at det skal udvikles undervejs. Men nogle af lærerne har i en undersøgelse givet udtryk for, at de er i tvivl om, hvad det præcist dækker over.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.