VI spiller for at juble

Menu
  • Forside
  • Blog
  • Produkter
  • Publikationer
  • Om Performotion
  • Kontakt
Menu

Hvornår har du sidst overvejet din tilgang til idrætsundervisning?

Posted on september 11, 2012oktober 8, 2015 by performotion

Skoleidrættens Udviklingscenter (SKUD) arbejdede i perioden 2005-2010 med diverse udviklingsprojektet i skoleidrætten. Udviklingsprojekterne var støttet af Kulturministeriet, Sønderjyllands Amt og Fyn Amt og var et samarbejde mellem det daværende CVU Sønderjylland i Haderslev (i dag professionshøjskolen UC Syddanmark) og Dansk Skoleidræt.

Mål, progression og evaluering

SKUDs udviklingsprojekter tog udgangspunkt i anbefalingerne i Evalueringsrapporten i Idræt udarbejdet af Evalueringsinstituttet (EVA) i 2004. Her var en af anbefalingerne, at idrætslærere bør styrke deres tænkning og praksis hvad angår sammenhænge mellem mål, progression og evaluering for at kvalificere idrætsundervisningen. Resultaterne fra udviklingsprojekterne, hvor idrætslærere fra 12 skoler i Danmark i skoleåret 2006-2007 arbejdede med mål, progression og evaluering og samtidig udviklede og afprøvede redskaber til evaluering i idræt, blev præsenteret i en rapport, hvor  idrætslærerne giver udtryk for, at idrætsundervisningen kvalificeres, når der arbejdes med konkrete, tydelige og specifikke mål, som både lærer og elever er bekendte med. Når målene er kendte, giver lærerne også udtryk for, at de bliver mere opmærksomme på elevernes læring. En anden erfaring var, at hvis elever skal opleve, at de udvikler deres idrætslige kompetencer, skal der afsættes tid til fordybelse.  I rapporten er også beskrevet konkrete erfaringer med udvikling og afprøvning af evalueringsredskaber i idrætsundervisningen.

Undervisningsdifferentiering og elevmedbestemmelse

For at øge motivationen og den aktive deltagelse og læring hos eleverne blev der endvidere i EVA-rapporten fra 2004 foreslået, at løsningen kunne være undervisningsdifferentiering og elevmedbestemmelse hos de ældste elever. Et er at forslå hvad der måske kan være løsningen på ”problemet”, noget andet er svaret på hvordan det kan udføres i praksis.

Umiddelbart virker det logisk, at man som idrætslærer bør arbejde med differentiering og medbestemmelse i idrætsundervisningen, når man tænker på, at skoleidræt er det fag, hvor der bliver større og større forskel i elevernes idrætslige og bevægelsesmæssige forudsætninger og kompetencer, jo ældre eleverne bliver. Der er ikke noget fag, hvor tiden til ”lektielæsning”, træning og øvning er mere differentieret end i idræt, selvom det er meget, meget få steder, at det er idrætslæreren, der giver lektierne for. For fakta er, at en stor del af eleverne er aktive i tiden udenfor skoleidrætten, og dermed kan der være mange timers kropstræning til forskel fra en elev til en anden elev allerede fra skolestart.

I begyndelsen af skoleåret 2007 gik elleve skoler i Danmark i gang med at afprøve modeller for undervisningsdifferentiering og elevmedbestemmelse i idrætsundervisningen. Du kan i rapporterne læse om erfaringerne med undervisningsdifferentiering og elevmedbestemmelse i idræt.

 

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Performotion

Performotion er en sammentrækning af de to ord: Perform og Motion.

At præstere i bevægelse

Performotion er optaget af bevægelse, kroppen, udvikling, præstation og læring i et bredt, fornuftigt og langtidsholdbart perspektiv.

Seneste indlæg

  • Sådan bliver du verdens bedste…
  • New Zealand rejse
  • Vi spiller for at juble
  • IT og medier som didaktisk redskab til idrætsundervisningen
  • ATK 2.0 Træning af børn og unge
  • Det gode liv – living the good life at 80 (i Japan)
  • OL fodbold Rio 2016

Kategorier

Tags

akademier aldersrelateret træning ATK 2.0 Auckland Boldspil boldspil i skolen DBU Det gode liv Eliteidræt Evaluering og målsætning i idrætsundervisningen Fodbold Hobitton idræt Idrætsdidaktik Idrætsundervisning IT og medier Kiwi Kiwiexperience Kvindefodbold larsandersen Læring læring og udvikling Mentaltræning New Zealand NZAir OL RIO 2016 Parkour Performotion QatarAirlines Rejse Rundt om bolden Skoleidræt Stoicism Sundhed Sådanbliverduverdensbedste Talentudvikling træner Træning træningskoncept Understøttende undervisning Undervisning vispillerforatjuble WWC2015 Ældre
©2021 | Design by Superb